Hoiame reaalhariduse tulevikku – toetame õpetajat, kes inspireerib!
Õpetajad on meie noorte tugisammasteks. Mida enam noori suudame põhikoolis sütitada reaal- ja loodusteaduste valdkonnaga, seda rohkemad jätkavad neid õpinguid gümnaasiumis ja ülikoolis. Nii on noorte tulevaste valikute võimalused avaramad. Nende kaudu võib tulevikus sündida Eestis järjest enam kõrgtehnoloogilist ja teaduspõhist tööstust.
Eesti haridussüsteem on olnud väga hea ning maailmatasemel tunnustatud, kuid seisame silmitsi tõsiste väljakutsetega. Põhikooli õpetajate järelkasv on vähenemas ning kõige rohkem lahkub just selles kooliastmes õpetajaid. Meie haridussüsteemis olevad õpetajad teevad südamega oma tööd ning on igati ära teeninud ühiskondliku tunnustuse. Loodud fondi eesmärk on tunnustada põhikooli reaalainete õpetajaid missiooniga tehtud töö eest ning loodame, et nende särasilmsete ja innukate õpetajate toel kasvavad heade ja väga heade teadmistega noored, kes ei karda edaspidi matemaatikat, füüsikat, keemiat, bioloogiat, tehnoloogiaõpet või IT-d. Fondi loomine, statuut ja hindamiskomisjon. Loe lähemalt – Reaalainete õpetaja fond.
Kandideeri / Nomineeri õpetaja
Kandideerida ja nomineerida saab 31. oktoobrini 2025.
Stipendiumile on oodatud kandideerima kõik põhikooli reaalainete õpetajad, kes vastavad allolevatele tingumustele. Samade tingimuste alusel saavad lapsevanemad, kolleegid, omavalitsused, erialaliidud, organisatsioonid õpetajaid stipendiumile nomineerida.
Kõikide tingimuste täitmine ei ole kohustuslik, kui need annavad hindamisel eelise.
- töötab Eesti üldhariduskoolis ja vastab õpetaja kvalifikatsioonile;
- rakendab õpetamisviise, mis loovad õpilasi innustava aga ka äljakutsuva keskkonna, mis paneb õpilasi pingutama samas mõistes, miks neid asju õpitakse;
- suunab õpilasi osa võtma riiklikest ja rahvusvahelistest aineolümpiaadidest;
- usub iga õpilase võimetesse ning julgustab neid reaalainetes pingutama;
- jätkab õpetamist ka järgneval õppeaastal (2026/2027).
4 stipendiumit igasse Eesti maakonda
Tunnustame, toetame ja innustame
Toetame õpetajaid, et nad oleksid jätkuvalt innustatud õpetama ja et neil oleks ressursse oma tööd südamega teha.
Pakume täiendavaid võimalusi
Vähendame õpetajate läbipõlemist ja koolist lahkumist, pakkudes neile tuge ja täiendavaid võimalusi enesearenguks.
Tugevdame majandust ja haridussüsteemi
Tugevdame Eesti haridussüsteemi ja majandust suurendades tulevikus tehnoloogia ja inseneeria valdkonda sisenevate noorte arvu.
Iga annetus loeb!
Fond on üles kutsutud avatud südamest ning on finantseeritud puhtalt annetustelt. Seega iga annetus, mida fond suudab koguda, on oluline stipendiumisummade kogumisel. Kui stipendiumi suurus on 1800 eurot, siis oleks vaja 36 inimeselt 50 eurost annetust. Ja kui see õpetaja suudab oma õpetamise ajal innustada füüsika, tehnoloogia, matemaatika, bioloogia, keemia õppimisega juba 20-30 õpilast, siis on see 50 eurot muutnud nende noorte elu.
Sina ise saad ka õpetajaid nomineerida
Igaüks saab meist õpetajaid nomineerida esitades avalduse. Õpetajad on oodatud ise stipendiumile kandideerima täites samuti ära avalduse. Avaldusi saab esitada septembri kuu jooksul. Täpsem info tulemas peagi. Avaldused laekuvad Tehnikaülikooli Arengufondi, kes paneb kokku komisjoni avalduste läbi vaatamiseks ning hindamiseks. Komisjoni kuuluvad esindaja(d) Õpetajate Liidust, toetajajate seast ja TalTechist. Iga maakonna kohta valib komisjon välja neli stipendiumi saavat õpetajat.
Mõjud reaalharidusele ja õpetajatele
Reaalained on Eesti majanduse ja innovatsiooni üks olulistest tugisammastest. Need õppeained on võtmetähtsusega inseneriteaduste, infotehnoloogia ja targa tööstuse arenguks. Ja mitte ainult – lähteülesande püstitamiseks mistahes valdkonnas on oluline mõista reaalteadusi. Kui noored kaotavad põhikoolis huvi ja enesekindluse reaalainetes, vähenevad nende võimalused jätkata tulevikus õpinguid tehnoloogia ja teaduse vallas. See võib omakorda pidurdada Eesti majanduse arengut ja konkurentsivõimet rahvusvahelisel tasandil.
Tehnikaülikooli Arengufond viis koostöös Õpetajate Liiduga põhikooli reaalainete õpetajate seas läbi küsitluse, mille tulemusena koorus välja, et suur osa õpetajatest naudib õpetamistööd ning neid motiveerivad innukad õpilased, kellel sära silmis. Õpilaste suureks innustajateks on aga just omakorda õpetajad. Õpilane veedab õpetajatega koolis 8+ tundi oma päevast.
Mida soovime saavutada?
Rohkem põhikooliõpilasi, kes julgevad proovida ja katsetada reaalainetes, isegi kui esialgu tundub keeruline. Suurem hulk noori, kes valivad gümnaasiumis laia matemaatika ja jätkavad õpinguid tehnoloogia, inseneeria ning loodusteaduste valdkonnas. Aastate pärast rohkem insenere, teadlasi ja tehnolooge, kes aitavad Eesti majandust viia järgmisele tasemele.
Mis motiveerib õpetajaid?
Õpilaste edu
Eneseareng ja täiendamine
Tunnustamine
Kui õpilased on edukad oma valdkonnas, siis annab see õpetajale rohkelt indu juurde ka teisi noori innustada ja julgustada. Õpetajale on omane ka enda pidev täiendamine, ühiskonna, kolleegide, lapsevanemate ja õpilaste poolne tänu. Õpetajaid inspireerib ja täiendkoolitab ka TalTech. Vähemalt kord aastas korraldab TalTech Avatud Ülikool põhikooli reaalainete õpetajatele inspiratsioonipäeva, mille eesmärgiks on näidata lahendusi, kus igapäevaselt hiljem õpilane oma reaalainete teadmisi õpingutes aga ka tööalaselt saab kasutada. 2025. aasta kevadisel inspiratsioonipäeval osales üle 40 kooliõpetaja üle Eesti.
“Kui lapsed naudivad õppimist ja vanemad hindavad minu tööd, pakub see mulle tugevat sisemist rahulolu ja motivatsiooni jätkata.”
Ida-Virumaa Informaatika ja matemaatika õpetaja
“Armastan oma tööd ja teen seda hingega.”
Lääne-Virumaa matemaatika ja loodusõpetuse ja informaatika õpetaja
“Mulle meeldib minu töö ja leian, et on oluline panna noor inimene enda ümber loodusseaduspärasusi märkama”
Viljandimaa matemaatika, loodusõpetus ja füüsika õpetaja
Toetajad
- Andrus Purde
- Bharath Chari, Titanium OÜ
- Elinor Toming
- Estel Pukk
- Kristiina Kristal
- Miina Karafin
- Tiit Land
- Ülar Palmiste
Tule kaasa ja toeta Eesti tulevikku!
Iga panus – olgu see rahaline toetus, mentorlus, kogemuste jagamine või lihtsalt teadlikkuse tõstmine – aitab luua uusi ning paremaid võimalusi nii õpetajatele kui ka noortele. Jaga julgelt loodud fondi infot kolleegidega, kogukonnaliikmetega, kooliõpetajate ja kohalike ettevõtetega.
Kuula ja loe lähemalt fondi loomisest, eesmärkidest ning saa osa reaalainete olulisuse aruteludest: